
لینک *پایین مطلب*
فرمت فایل:Word (قابل ویرایش و آماده پرینت)
تعداد صفحه18
« بسم الله الرحمن الرحیم»
اذا وقعت الواقعة (1) لیس لوقعتها کاذبة (2) خافضة رافعة (3) اذا رجت الارض رجا (4) و بست الجبال بسا (5) فکانت هباء منبثا (6) و کنتم ازواجا ثلاثة (7) فاصحاب المیمنة مااصحاب المیمنة (8) و اصحاب المشئمة ما اصحاب المشئمة (9) و السابقون السابقون (10)
تقریبا مى&rlm توان گفت که تمام این سوره مربوط به قیامت است.اینچنین&rlm شروع مى&rlm شود: « اذا وقعت الواقعة&rlm » آنگاه که واقع شد« واقع شده&rlm » .کلمه&rlm « وقوع&rlm » ،ظاهرا کلمه دیگرى وجود نداشته باشد که معنایش از خودش&rlm روشنتر باشد.با هر کلمه دیگرى بخواهیم آن را تفسیر کنیم باز به اندازه&rlm خودش یا بیشتر از خودش روشن نیست.گاهى مى&rlm گویند وقوع یعنى&rlm حدوث.ولى وقوع با حدوث متفاوت است.هر وقت&rlm « حدوث&rlm » گفته&rlm شود عنایت به این است که یک چیزى که نبود بعد وجود پیدا کرد.
مى&rlm گویند حدوث یعنى وجود بعد از عدم.ولى در« وقوع&rlm » این جهت قیدنشده یعنى شى&rlm ء اگر وجود بعد از عدم پیدا کند وقوع پیدا کرده است واگر وجودش بعد از عدم هم نباشد باز واقعیت و واقع است.در اصطلاح&rlm قدیم خودمان و مخصوصا در اصطلاح جدید، کلمه&rlm « واقعیت&rlm » زیاداستعمال مى&rlm شود،مى&rlm گویند واقعیت&rlm یعنى حقیقت قطع نظر از تصور وفکر ما یعنى قطع نظر از اینکه ما بدانیم که آن هست&rlm یا نیست،آن رامى&rlm گوییم واقعیتى است،یعنى خودش فى حد ذاته وجود دارد،حقیقت&rlm دارد.اینجا که راجع به قیامت،تعبیر به&rlm « واقعه&rlm » مى&rlm شود یعنى امرى&rlm محقق و امرى موجود، کما اینکه در آیه دیگر تعبیر به &rlm « حاقه&rlm » شده است:
« الحاقة ما الحاقة&rlm » .مى&rlm شود گفت که در این تعبیرات این معنا نهفته است که&rlm شما به قیامت به چشم یک امرى که واقع نشده است و در آینده بایدواقع شود نگاه نکنید،آن را یک امر واقع شده بدانید،حال یا از آن جهت&rlm که به تعبیر بعضى آنچنان قطعى الوقوع است که باید آن را واقع شده&rlm فرض کنید و یا از آن جهت که مساله قیامت،مساله

لینک منبع و پست :http://campiran.ir/project-104727-%d8%aa%d8%ad%d9%82%db%8c%d9%82-%d8%af%d8%b1-%d9%85%d9%88%d8%b1%d8%af-%d8%b3%d9%88%d8%b1%d9%87-%d9%88%d8%a7%d9%82%d8%b9%d9%87-%d8%a2%db%8c%d9%87-1-%d8%aa%d8%a710/
- ۹۵/۰۶/۲۴